Rasha in traditional Sudanese Toub

giovedì 26 gennaio 2012

Libertà per il Sudan nel lontano26.genniao1885


Abdelazim Gomaa
SUDAN HISTORY
SUDAN LIBERO DEL INGLESE NEL 1900 CON LA GUIDA DEL GRANDE LIBERATORE MAHADI.........................di lui sono fiero............zizo

Sudan - IL Mahdiyah, 1884-98
Sudan
Gli sviluppi in Sudan durante questo periodo non può essere compresa senza riferimento alla posizione britannica in Egitto. Nel 1869 il Canale di Suez aperto e rapidamente divenne ancora di salvezza economica della Gran Bretagna in India e l'Estremo Oriente. Per difendere questo corso d'acqua, la Gran Bretagna ha cercato un ruolo maggiore negli affari egiziani. Nel 1873 il governo britannico ha quindi sostenuto un programma per cui un anglo-francese commissione debiti assunti la responsabilità di gestire gli affari Egitto fiscale. Questa commissione alla fine costretto Khedive Ismail ad abdicare in favore del figlio più politicamente accettabile, Tawfiq (1877-1892).

Dopo la rimozione, nel 1877, di Ismail, che lo aveva nominato alla carica, Gordon è dimesso da governatore generale del Sudan nel 1880. I suoi successori non aveva senso dal Cairo e temeva i disordini politici che avevano travolto l'Egitto. Di conseguenza, non sono riusciti a continuare le politiche di Gordon aveva messo in atto. La tratta degli schiavi illegale rivivere, anche se non sufficiente a soddisfare i mercanti che Gordon aveva messo fuori mercato. L'esercito sudanese ha risentito della mancanza di risorse e soldati disoccupati da sbandati città di guarnigione unità turbato. Esattori delle tasse arbitrariamente aumentato la tassazione.

In questo clima travagliato, Muhammad Ahmad ibn come Sayyid Abd Allah, un uomo santo che faqir o combinati magnetismo personale con fanatismo religioso, è emerso, determinato a cacciare i turchi e ristabilire l'Islam nella sua purezza primitiva. Figlio di un costruttore di battelli Dunqulah, Muhammad Ahmad era diventato il discepolo di Muhammad ash Sharif, capo dell'ordine Sammaniyah. Più tardi, come shaykh dell'ordine, Muhammad Ahmad trascorso diversi anni in isolamento ed ha guadagnato una reputazione come un mistico e maestro. Nel 1880 è diventato un leader Sammaniyah.

Muhammad Ahmad sermoni attratto un numero crescente di seguaci. Tra coloro che si unirono a lui era Abdallahi ibn Muhammad, un Baqqara dal sud del Darfur. La sua capacità di pianificazione si è rivelata preziosa a Muhammad Ahmad, che si è rivelato come Al Mahdi al Muntazar ("la guida atteso nel percorso giusto", solitamente visto come il Mahdi), mandato da Dio per redimere i fedeli e preparare la via per la seconda venuta del profeta Isa (Gesù). Il movimento Mahdist chiesto un ritorno alla semplicità del primo Islam, astensione da alcool e tabacco, e l'isolamento rigoroso delle donne.

Anche dopo il Mahdi proclamato una jihad, o guerra santa, contro i Turkiyah, Khartoum lui liquidato come un fanatico religioso. Il governo più attenzione quando il suo zelo religioso rivolto alla denuncia di esattori delle tasse. Per evitare l'arresto, il Mahdi e un gruppo di suoi seguaci, gli Ansar, ha fatto una lunga marcia per Kurdufan, dove ha ottenuto un gran numero di reclute, soprattutto dal Baqqara. Da un rifugio nella zona, ha scritto appello alla shaykh degli ordini religiosi e ottenuto il sostegno attivo o garanzie di neutralità di tutti tranne il filo-egiziano Khatmiyyah. Mercanti e tribù arabe che avevano dipendeva la tratta degli schiavi ha risposto così, insieme con i Beja Hadendowa, che sono stati mobilitati per il Mahdi da un capitano Ansar, Usman Digna.

All'inizio del 1882, gli Ansar, armati di lance e spade, travolto uno di 7.000 forza uomo egiziano non lontano da Al Ubayyid e sequestrato i loro fucili e munizioni. Il Mahdi dato seguito a questa vittoria, ponendo l'assedio ad Al Ubayyid e affamati in sottomissione dopo quattro mesi. L'Ansar, 30.000 uomini forti, poi sconfitto un uomo di 8.000 forza egiziano sollievo Sheikan. Avanti il Mahdi Darfur catturato e imprigionato Rudolf Slatin, un austriaco al servizio del Khedive, che in seguito divenne il primo governatore del Darfur Egyptianappointed Provincia.

L'avanzata dei Ansar e il Beja in aumento nelle comunicazioni in pericolo est con l'Egitto e ha minacciato di tagliare guarnigioni a Khartoum, Kassala, Sannar, e Suakin e nel sud. Per evitare di essere coinvolto in un intervento costoso militare, il governo britannico ha ordinato il ritiro egiziano dal Sudan. Gordon, che aveva ricevuto un rinnovo del mandato come governatore generale, organizzati per supervisionare l'evacuazione delle truppe egiziane e funzionari e tutti gli stranieri dal Sudan.

Dopo aver raggiunto Khartoum nel febbraio del 1884, Gordon si rese conto che non riusciva a districarsi le guarnigioni. Come risultato, ha chiamato i rinforzi dall'Egitto per alleviare Khartoum. Gordon raccomanda inoltre che Zubayr, un vecchio nemico che egli riconosciuto come un eccellente comandante militare, essere chiamato a succedergli per dare scontenti sudanese un leader diverso da quello del Mahdi a raccolta dietro. Londra ha respinto questo piano. Poiché la situazione è peggiorata, Gordon ha sostenuto che il Sudan è stato essenziale per la sicurezza dell'Egitto e che per consentire l'Ansar una vittoria ci avrebbe invitato il movimento a diffondersi altrove.

Aumentare il sostegno britannico popolare per Gordon alla fine costretto il Primo Ministro William Gladstone a mobilitare una forza di rilievo sotto il comando del Signore, Giuseppe Granato Wolseley. Una "colonna volanti" inviate via terra da Wadi Halfa attraverso il deserto del Bayyudah impantanato ad Abu Tulayh (comunemente chiamato Abu Klea), dove i Beja Hadendowa - il Wuzzies Fuzzy cosiddetto - ha rotto la linea britannica. Un'unità di anticipo che era andato avanti dal fiume quando la colonna ha raggiunto Al Matammah arrivato a Khartoum il 28 gennaio 1885, per trovare la città era caduta due giorni prima. Il Ansar aveva aspettato per la piena del Nilo a ritirarsi prima di attaccare l'approccio fiume mal difeso a Khartoum in barca, macellazione della guarnigione, uccidendo Gordon, e consegna la testa alla tenda del Mahdi. Kassala e Sannar cadde poco dopo, ed entro la fine del 1885 gli Ansar aveva cominciato a muoversi nella regione meridionale. In tutto il Sudan, solo Suakin, rafforzato da truppe dell'esercito indiano, e Wadi Halfa sulla frontiera nord è rimasto in mani anglo-egiziano.

Il Mahdiyah (regime Mahdist) imposto tradizionale legge islamica. Nuovo sovrano del Sudan ha inoltre autorizzato la combustione di liste di pedigree e libri di diritto e teologia a causa della loro associazione con il vecchio ordine e perché credeva che il tribalismo ex accentuata a scapito di unità religiosa.

Il Mahdiyah è diventato noto come il primo vero governo sudanese nazionalista. Il Mahdi sostiene che il suo movimento non era un ordine religioso che potrebbe essere accettata o rifiutata a suo piacimento, ma che si trattava di un regime universale, che sfidò l'uomo di aderire o essere distrutti. Il Mahdi modificato dell'Islam cinque pilastri per sostenere il dogma che la fedeltà a lui è stato fondamentale per vera fede. Il Mahdi ha anche aggiunto la dichiarazione "Ahmad e Muhammad è il Mahdi di Dio e del rappresentante del Suo Profeta" per la recita del Credo, la shahada. Inoltre, il servizio nella jihad sostituito l'hajj, il pellegrinaggio alla Mecca, come un dovere per i fedeli. Zakat (l'elemosina) è diventato l'imposta pagata allo Stato. Il Mahdi giustificato queste ed altre innovazioni e le riforme come risposte alle istruzioni trasmesse da Dio in visioni.


English
Sudan - THE MAHDIYAH, 1884-98
Sudan
Developments in Sudan during this period cannot be understood without reference to the British position in Egypt. In 1869 the Suez Canal opened and quickly became Britain's economic lifeline to India and the Far East. To defend this waterway, Britain sought a greater role in Egyptian affairs. In 1873 the British government therefore supported a program whereby an Anglo-French debt commission assumed responsibility for managing Egypt's fiscal affairs. This commission eventually forced Khedive Ismail to abdicate in favor of his more politically acceptable son, Tawfiq (1877-92).
After the removal, in 1877, of Ismail, who had appointed him to the post, Gordon resigned as governor general of Sudan in 1880. His successors lacked direction from Cairo and feared the political turmoil that had engulfed Egypt. As a result, they failed to continue the policies Gordon had put in place. The illegal slave trade revived, although not enough to satisfy the merchants whom Gordon had put out of business. The Sudanese army suffered from a lack of resources, and unemployed soldiers from disbanded units troubled garrison towns. Tax collectors arbitrarily increased taxation.
In this troubled atmosphere, Muhammad Ahmad ibn as Sayyid Abd Allah, a faqir or holy man who combined personal magnetism with religious zealotry, emerged, determined to expel the Turks and restore Islam to its primitive purity. The son of a Dunqulah boatbuilder, Muhammad Ahmad had become the disciple of Muhammad ash Sharif, the head of the Sammaniyah order. Later, as a shaykh of the order, Muhammad Ahmad spent several years in seclusion and gained a reputation as a mystic and teacher. In 1880 he became a Sammaniyah leader.
Muhammad Ahmad's sermons attracted an increasing number of followers. Among those who joined him was Abdallahi ibn Muhammad, a Baqqara from southern Darfur. His planning capabilities proved invaluable to Muhammad Ahmad, who revealed himself as Al Mahdi al Muntazar ("the awaited guide in the right path," usually seen as the Mahdi), sent from God to redeem the faithful and prepare the way for the second coming of the Prophet Isa (Jesus). The Mahdist movement demanded a return to the simplicity of early Islam, abstention from alcohol and tobacco, and the strict seclusion of women.
Even after the Mahdi proclaimed a jihad, or holy war, against the Turkiyah, Khartoum dismissed him as a religious fanatic. The government paid more attention when his religious zeal turned to denunciation of tax collectors. To avoid arrest, the Mahdi and a party of his followers, the Ansar, made a long march to Kurdufan, where he gained a large number of recruits, especially from the Baqqara. From a refuge in the area, he wrote appeals to the shaykhs of the religious orders and won active support or assurances of neutrality from all except the pro-Egyptian Khatmiyyah. Merchants and Arab tribes that had depended on the slave trade responded as well, along with the Hadendowa Beja, who were rallied to the Mahdi by an Ansar captain, Usman Digna.
Early in 1882, the Ansar, armed with spears and swords, overwhelmed a 7,000-man Egyptian force not far from Al Ubayyid and seized their rifles and ammunition. The Mahdi followed up this victory by laying siege to Al Ubayyid and starving it into submission after four months. The Ansar, 30,000 men strong, then defeated an 8,000-man Egyptian relief force at Sheikan. Next the Mahdi captured Darfur and imprisoned Rudolf Slatin, an Austrian in the khedive's service, who later became the first Egyptianappointed governor of Darfur Province.
The advance of the Ansar and the Beja rising in the east imperiled communications with Egypt and threatened to cut off garrisons at Khartoum, Kassala, Sannar, and Sawakin and in the south. To avoid being drawn into a costly military intervention, the British government ordered an Egyptian withdrawal from Sudan. Gordon, who had received a reappointment as governor general, arranged to supervise the evacuation of Egyptian troops and officials and all foreigners from Sudan.
After reaching Khartoum in February 1884, Gordon realized that he could not extricate the garrisons. As a result, he called for reinforcements from Egypt to relieve Khartoum. Gordon also recommended that Zubayr, an old enemy whom he recognized as an excellent military commander, be named to succeed him to give disaffected Sudanese a leader other than the Mahdi to rally behind. London rejected this plan. As the situation deteriorated, Gordon argued that Sudan was essential to Egypt's security and that to allow the Ansar a victory there would invite the movement to spread elsewhere.
Increasing British popular support for Gordon eventually forced Prime Minister William Gladstone to mobilize a relief force under the command of Lord Garnet Joseph Wolseley. A "flying column" sent overland from Wadi Halfa across the Bayyudah Desert bogged down at Abu Tulayh (commonly called Abu Klea), where the Hadendowa Beja--the so-called Fuzzy Wuzzies--broke the British line. An advance unit that had gone ahead by river when the column reached Al Matammah arrived at Khartoum on January 28, 1885, to find the town had fallen two days earlier. The Ansar had waited for the Nile flood to recede before attacking the poorly defended river approach to Khartoum in boats, slaughtering the garrison, killing Gordon, and delivering his head to the Mahdi's tent. Kassala and Sannar fell soon after, and by the end of 1885 the Ansar had begun to move into the southern region. In all Sudan, only Sawakin, reinforced by Indian army troops, and Wadi Halfa on the northern frontier remained in Anglo-Egyptian hands.
The Mahdiyah (Mahdist regime) imposed traditional Islamic laws. Sudan's new ruler also authorized the burning of lists of pedigrees and books of law and theology because of their association with the old order and because he believed that the former accentuated tribalism at the expense of religious unity.
The Mahdiyah has become known as the first genuine Sudanese nationalist government. The Mahdi maintained that his movement was not a religious order that could be accepted or rejected at will, but that it was a universal regime, which challenged man to join or to be destroyed. The Mahdi modified Islam's five pillars to support the dogma that loyalty to him was essential to true belief. The Mahdi also added the declaration "and Muhammad Ahmad is the Mahdi of God and the representative of His Prophet" to the recitation of the creed, the shahada. Moreover, service in the jihad replaced the hajj, or pilgrimage to Mecca, as a duty incumbent on the faithful. Zakat (almsgiving) became the tax paid to the state. The Mahdi justified these and other innovations and reforms as responses to instructions conveyed to him by God in visions.

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